Wypadanie włosów a brak lub nadmiar witamin w organizmie

Wypadanie włosówWypadanie włosów jest poważnym problemem dla wielu osób, nie tylko mężczyzn. Kobiety też coraz częściej cierpią z powodu coraz mniej bujnej fryzury. Przyczyny takiego stanu rzeczy mogą bardzo różne.

W tym artykule skupimy się na kwestiach niedoboru lub nadmiaru witamin oraz innych składników niezbędnych dla normalnego funkcjonowania każdego organizmu.

1. Zbyt dużo witaminy A

Witamina A jest oczywiście bardzo potrzebna dla zrównoważonego rozwoju naszych organizmów. Niestety, nadmiar tej witaminy ma działanie toksyczne i powoduje wiele niepożądanych efektów. Jednym z nich jest kruchość włosów, co często kończy się ich wypadaniem. Dlatego też tak ważne jest, aby szczególnie uważać, kiedy przyjmuje się suplementy lub leki zawierające witaminę A i robić to zgodnie z zaleceniami lekarza lub po bardzo szczegółowej analizie ulotki.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę A jest zależne od wieku człowieka oraz płci i kondycji. Według zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia, dla dorosłych to dawka 800-1000 mcg. Trochę więcej tej witaminy potrzebują kobiety karmiące - do 1200 mcg. Trzeba pamiętać, że niektóre produkty spożywcze zawierają bardzo duże ilości witaminy A, np. tran czy wątróbka.

Jaka rada?

To jest odwracalna przyczyna utraty włosów i w przypadku uregulowania poziomu witaminy A w organizmie, włosy powinny zacząć rosnąć normalnie.

2. Niedobór witaminy B

Choć stosunkowo rzadko się to zdarza, to jednak zbyt niski poziom witaminy B, a szczególnie witaminy B7, może powodować utratę włosów. W przeciwieństwie do witaminy A, witaminy z grupy B są rozpuszczalne w wodzie, więc nie są magazynowane w organizmie. Niedobory mogą występować przy przedłużającej się kuracji antybiotykowej lub u chorych sztucznie karmionych.

Jaka rada?

Pomocna w problemie powinna być prosta suplementacja. Niekiedy wystarczą zmiany dietetyczne. Jak zawsze, zrównoważona dieta bogata w owoce i warzywa, chude białko i "dobre" tłuszcze, takie jak te znajdujące się w awokado, rybach czy orzechach będą dobre dla włosów i ogólnego stanu zdrowia.

3. Niedobór białka

Białko jest niezbędne dla naszych organizmów. To najlepszy dostarczyciel energii, budulec tkanek i wojownik z toksynami. Jeśli organizm nie otrzymuje wystarczającej ilości białka w diecie, to niestety mogą się pojawić niepokojące objawy, a jednym z nich jest osłabienie mieszków włosowych i utrata włosów. Brak białek po prostu uniemożliwia normalny wzrost włosów.

Jaka rada?

Trzeba dbać o to, aby organizm dostawał wystarczającą ilość białek. Istnieje wiele źródeł wartościowego białka w pożywieniu, np. w rybach, mięsie, jajach czy soi. Szczególnie wegetarianie i weganie powinni kontrolować poziom białka w swoich organizmach.

Poprawiamy stan włosów

Stan włosów

Jak dbać o cerę tłustą?

Cera tłusta

Pielęgnacja ust

Pielęgnacja ust